Informatie

De training vindt plaats in een praktijkruimte bij ons thuis. De ligging aan de rand van Oldenzaal biedt veel ruimte. Bij goede weersomstandigheden kunnen we buiten zijn. Er is voldoende parkeergelegenheid.

Een trainingsgroep bestaat uit maximaal vijf personen. Mijn ervaring leert dat de relatief kleine groepen minder extra druk geven. De dynamiek van een groep is op deze manier minder stressvol.

Wanneer je onder doktersbehandeling staat (bijvoorbeeld vanwege depressie of angststoornissen), dan kan de training hierop een goede aanvulling zijn. Ik adviseer je om hierover vooraf contact op te nemen met je behandelaar! Ik zal je nooit adviseren om te stoppen met je behandeling.

Ná de 8-weekse basistraining kan het prettig zijn om regelmatig in een groep te oefenen en ook wellicht enkele ervaringen te delen. Op deze manier blijft mindfulness bij je, ook in je dagelijks leven. Tevens voorkom je een terugval in je oude patroon. Je kunt incidenteel meedoen maar ook elke maand. Net wat jij wilt! In deze sessies staan we stil bij jullie eigen mindfulnessbeoefening in het dagelijks leven. We gaan verschillende meditaties doen en daarbij een herhaling van een (cognitieve) oefening uit de 8-weekse training.

Deze opfrissessies zijn voor mensen die de 8-weekse mindfulnesstraining hebben gevolgd. Dat hoeft niet perse bij mij te zijn geweest! Wel is het noodzakelijk je aan te melden. Voor data in 2018 zie: agenda

Workshop/kennismaking mindfulness:

Wil je meer weten over mindfulness en wellicht “proeven” of het iets voor jou is dan kun je een √©√©nmalige workshop van 2 uur volgen. D.m.v. enkele krachtige oefeningen, educatie √©n enkele waardevolle tips voor het dagelijks leven kun je beleven wat mindfulness voor jou kan betekenen. Ook als je eerder een training hebt gevolgd en je wilt mindfulness onderhouden is de workshop een mooie opfrisser! Er is voldoende tijd voor het stellen van vragen.

Themaworkshops: Als een thema in het bijzonder je aandacht vraagt. De duur van een sessie is 2,5 uur.

  • Workshop bij rouw/verlies (2 bijeenkomsten). Tijdens mijn opleiding Coaching/Counseling heb ik o.a. rouwverwerking als specialisatie gekozen. Mindfulness bij verlies/rouw is een warme methode. Verliezen vragen erom berouwd te worden. Dat je rouwen/afscheid nemen niet overslaat is belangrijk om met een open hart verder te kunnen. Mindfulness kan je helpen om te gaan met alle heftige emoties die er bij horen, of dit nu kort of lang geleden is. We staan stil bij omgaan met angst, verdriet, onzekerheid, boosheid, dilemma’s, schuldgevoel. Je spreekt je veerkracht aan en je leert te laveren tussen pijn en geluk, verdriet en vreugde. Je leert om gevoelens niet te verdringen en er ook niet in te verdrinken. Er is ruimte om ervaringen te delen.
  • Workshop tijdens/bij herstel van kanker (2 bijeenkomsten). Tijdens de 8-weekse basistrainingen zijn er regelmatig deelnemers met (herstellende) kanker. En ook de periode n√° alle behandelingen (als fysiek alles in orde is) blijkt het mentaal erg lastig om met wat jou is overkomen om te gaan. Kanker is voor een groot deel onvoorspelbaar en onbeheersbaar. Veel mensen kunnen goed problemen oplossen, maar weinig mensen weten hoe ze moeten omgaan met het oncontroleerbare en het onbekende. De opzet van deze workshops is d.m.v. krachtige oefeningen/educatie te leren dat juist wel te leren en goed voor jezelf te zorgen. Mindfulness kan een waardevolle ondersteuning bieden.

Verdiepingscursus mindfulness:

In deze 5-weekse training gaan we aan de slag met drie onderwerpen:

  • (Zelf)Compassie: Onder het motto “maak de wereld milder, begin bij jezelf’, wordt eerst aandacht besteed aan zelfcompassie, daarna compassie naar anderen. Met oefeningen waarmee je dit kunt ontwikkelen. Het blijkt dat compassie bevorderlijk is voor ons lichamelijk √©n psychisch welzijn, ook voor ons sociale functioneren. Je EQ (emotionele intelligentie), wijsheid, levensgeluk en optimisme ga je ontwikkelen.
  • Mindful communiceren: Allemaal willen we gezien, gehoord en gekend worden zoals we zijn. In mijn basistraining hebben we aandacht besteed aan luisteren en actief luisteren. In de verdiepingscursus gaan we dieper in op communiceren. Een ontdekkingstocht naar de mogelijkheden van mindful communiceren in je eigen leven. Je wordt je bewust van evt. intimidatie; sluit je jezelf af als reactie op angst en word je defensief; praat je dit, in je hoofd, goed door vast te houden aan ondoordachte en belemmerende overtuigingen of meningen (dus een gesloten communicatie)?
  • Geluk. In de laatste sessie gaat het over geluk. Wat is geluk? Wat betekent dit voor jou?

Erkenning HBO opleiding (MBSR/MBCT) trainer: geaccrediteerd door de Stichting Belangen Associatie Therapeut en Consument (BATC), de VBAG, BGN alsmede de Algemene Beroepsvereniging voor Counselling (ABvC).                                                                                                          Vanwege deze erkenning zijn er enkele zorgverzekeraars die de training (deels) vergoeden. Informeer bij je eigen zorgverzekeraar!

logo_stibag  Trainer is geregistreerd lid van de STIBAG.

Informatie